Základne princípy /výstavba / zloženie vozovky

Bomag akadémia SK

Vážení zákazníci,

v nasledujúcich dieloch BOMAG AKADÉMIE Vám sprostredkujeme informácie o jednotlivých technologických postupoch pokládky živičných zmesí a rôznych technických informácií.

Základné princípy /výstavba/ zloženie vozovky

Cesty sa stavajú vrstva po vrstve a v závislosti od ich funkcie a triedy zaťaženia sa na výstavbu používajú vhodné stavebné materiály. Prierez cesty vystavenej silnej záťaži vo všeobecnosti pozostáva z obrusnej vrstvy, spojovacej vrstvy, ložnej vrstvy a ochrannej mrazuvzdornej vrstvy.

Vysoké zaťaženie z náprav vozidiel sa prenesie na cestu cez obrusnú vrstvu a kužeľovito rozloží cez hlbšie vrstvy.

Následne sa zaťaženie tlaku na jednotlivé vrstvy od vrchnej po spodnú vrstvu postupne zmenšuje.  Zároveň sa však prejavujú strihové sily vznikajúce pri brzdení a akcelerácii vozidiel, a to predovšetkým na povrchu vozovky a v spojovacích vrstvách.

Obrusná vrstva je permanentne vystavovaná účinkom počasia, priamemu styku vozidiel a musí spĺňať veľmi náročné požiadavky na priľnavosť a rovinnosť.

V závislosti od triedy stavanej cesty sa jednotlivé vrstvy vozovky budujú podľa typu a hrúbky, aby spĺňali požiadavky na rôzne zaťaženia a kvalitu.

Štruktúra vrstiev vozovky závisí od jej zaťaženia. Celková hrúbka a odstupňovanie jednotlivých vrstiev podľa typu a hrúbky sú ďalej rozdelené do záťažových tried podľa dopravného zaťaženia. Čím je vyššie dopravné zaťaženie, tým silnejší musí byť povrch vozovky. Pred zahájením výstavby sa vozovky zaraďujú do určitých špecifických stavebných tried. To zabezpečuje trvácnosť vozovky, keďže je na základe toho potom ďalej navrhnutá a konštruovaná tak, aby vydržala očakávané zaťaženie. Účelom takéhoto vopred vykonávaného posúdenia vozovky je zabezpečiť, aby zaťaženie vozovky počas plánovanej doby jej používania vozidlami, nespôsobilo žiadne jej vážne poškodenie. Vo väčšine krajín sveta sa vhodná konštrukcia vozovky volí podľa tabuliek so štandardizovanými spevnenými plochami pre premávku vozidiel podľa špecifických kritérií, alebo sa určí pomocou výpočtových metód na určenie rozmerov. V Nemecku sú rôzne záťažové triedy definované v „Príručke pre štandardizáciu povrchov cestných plôch určených na premávku“ (Guidelines for the Standardisation of Surfaces of Road Traffic Areas) (RStO). Napríklad záťažová trieda BK100 > 32 (silná premávka) predstavuje konštrukciu cesty, ktorá môže byť zaťažená viac než 32 mil. 10-tonových zaťažení náprav.

Štandardné zaťaženie podľa týchto TP je zaťaženie konštrukcie vozovky statickými a dynamickými účinkami cestných vozidiel, ktoré spĺňajú podmienky premávky vozidiel na pozemných komunikáciách vymedzené platnými zákonmi a zákonom č.725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorou sa vykonáva zákon č.315/1996 Z.z.

Neštandardné zaťaženie je definované veľkosťou a účinkami zaťaženia nákladnými vozidlami, ktoré sú :

– zaťaženie nápravou 2P > 115 kN alebo s hustením pneumatík pa > 1,0 MPa,

– počet ekvivalentných návrhových náprav v jednom (dimenzovanom) pruhu je väčší ako 2800 za 24 hodín,

– trvanie zaťaženia v dimenzovanom mieste t > 60 s, alebo striedanie brzdenia, státia a akcelerácie vozidiel spojené s účinkami kolies rovnobežne s povrchom vozovky.

Odoberajte náš newsletter

Majte prehľad o našich novinkách a akciách

Chcem sa prihlásiť

Katalóg NORWIT

Stavebné stroje značiek Bomag, Kubota, Dr Schulze, Lissmac, CompAir, Barikell, Puzmeister a ich technické údaje.

Poslať poštou

Katalóg KUBOTA

Minirýpadlá Kubota a nakladače Kubota. Informácie a technické údaje.

Poslať poštou

Katalóg RAVO

Kompaktné zametacie vozidlo s vysávaním RAVO 5i Series. Informácie a technické údaje.

Poslať poštou

Katalóg ťažká mechanizácia

Ťažká mechanizácia značky Bomag - valce, finišery, frézy, kompaktory.

Poslať poštou
0
    0
    Košík
    Váš košík je prázdnyVrátiť sa do obchodu